De pers

In 2007 was er n.a.v. de Odyssee op verschilende momenten aandacht van de pers.In 2007 in BN de StemOp 3 november 2007 in Het Brabants Dagblad; Zie http://www.brabantsdagblad.nl/kunst/article2105591.ece In maart 2007 verscheen een recensie nav een try-out.DE ODYSSEE - De innerlijke reis van de mens‘Het gaat er om alles los te laten’Santpoort.- In ’t Mosterdzaadje speelde afgelopen zaterdag de Odyssee, met Rick Schreuder in de rol van Odysseus. Het 40-koppige publiek maakte de verbijsterende reis mee van de griekse held die, na de Trojaanse oorlog, met zijn manschappen op reis gaat naar huis. Een reis vol valkuilen, zoals het publiek al snel ondervond.Rick Schreuder is Odysseus. Hij zit alleen op het podium, versuft, ongelukkig. Muziek begeleidt zijn gedachten. Hij mompelt voor zich uit Odysseus, Odysseus. Wie is hij nog, als slaaf van een godin die hem in haar macht heeft. Die hem alles geeft, wijn, vlees, lust, zij bevredigt al zijn behoeften. Hij kijkt omhoog, daar moet ze ergens staan. Hij is haar slaaf, zij zit in zijn lijf. Hij wil weg, naar huis, zichzelf zijn, geen slaaf meer.Maar er zijn meer spelers in het stuk en Rick laat die tot leven komen, èn ze ten onder gaan aan hun hebbelijkheden. Het zijn de manschappen – de gedachten in het hoofd van Odysseus. Die manschappen hebben een uitlaat nodig om hun lusten te kunnen botvieren, moorden, vreten, zuipen. Ze komen terecht in de grot van een cycloop, een reus met één oog. Die houdt ze gevangen en dood er direct twee, zijn maal. Door een list van Odysseus, die de reus zegt Niemand te heten, ontsnappen ze. Steeds meer manschappen ontvallen Odysseus. Hij blijft alleen over, manschappen dood, schepen gezonken. Eenzaam drijft hij op een vlot over zee, zich wanhopig vasthoudend aan de mast.  Uiteindelijk laat hij los en belandt naakt op een strand. Alles is hij kwijt. Maar nog is hij niet thuis. Zijn huis is bevolkt door talloze vrijers, die zijn vrouw begeren. Weer door een list weet de slimme Odysseus de vrijers te verdelgen en zo kan hij eindelijk zijn vrouw in de armen sluiten.De ovatie die klonk  deed ’t Mosterdzaadje op haar grondvesten dreunen. Immers in een uur tijds wist Rick, alleen op het podium, Odysseus gestalte te geven. Een belevenis voor velen die de achtergrond van de reis duidelijk was geworden – de innerlijke strijd van een man om thuis te komen. “Om zich zelf te vinden,” verwoordt Rick het. “Met regisseur Helmert Woudenberg ontwikkelden we het concept waar het stuk op berust - zoals Paulo Blom in haar introductie al aangaf. De elementen vuur, water, aarde, lucht zijn de elementen waar ik gebruik van maak. Zo staat water voor gevoel en aarde op waarnemen, nuchter zijn. Pas als ik die vier elementen in de juiste samenstelling kan treffen ontstaat er iets dat me omhoog tilt, de kwintessens.” Er zitten veel symbolen in het stuk. Zo zijn de twaalf schepen waar Odysseus mee vertrekt, de zintuigen. De oorsprong van het stuk ligt in Enschedé, bij Bert Bartens, die het liet afspelen in een gebouw, waar toehoorders konden meelopen.Rick Schreuder (57) begon zijn toneel carrière toen hij 28 was. “Ik wilde werk maken van mijn hobby. We richtten Lakei Producties Den Bosch op. Met als doelstelling als lakei, met amusement opdrachten geld te genereren voor eigen theater producties. Als toneelspeler wil ik aandacht krijgen en mensen confronteren met zichzelf, daarom sta ik op het podium. Ik kijk hoe mensen reageren, laat me voeden door de zaal. Dat ging hier geweldig. Mijn regisseur Helmuth zegt: doen alsóf bestaat niet – je moet het zijn. De zaal en de mensen vormen een speeltuin, het is hier geweldig spelen.” Paula Blom en medeorganisatrice Tresk vinden dat ook. “Het was geweldig, hij komt nog een keer terug, in 2007, met een band. Een jazztrio met vocalist en als titel Een man alleen.” Rick stapte in zijn auto op weg naar Utrecht. Alleen, maar ongetwijfeld tevreden - want zijn Odysseus maakte diepe indruk, was springlevend.